25 травня відбулась консультація-бесіда з Олександрою Падучак (ГО "Безпечний світ")
"Протидій булінгу кожен день".Як відомо,
#МіжнароднийДеньПротидіїБулінгу відзначається 4 травня.
Наша бібліотека співпрацює з ГО "Безпечний світ" вже кілька років. Це онлайн заходи, заходи наживо. Тепер Ви можете отримати бібліотечну консультацію з цього питання:
Термін «булінг» нещодавно з’явився в українському законодавстві і наразі існуючі норми передбачають лише булінг (цькування) учасників освітнього процесу, серед суб’єктів якого обов’язково має бути дитина.
Відомий дослідник проблеми булінгу норвезький психолог Д.Ольвеус виділив три основні компоненти поняття булінгу:
агресивна поведінка, що охоплює небажані, негативні дії;
патерн поведінки, що постійно повторюється;
нерівність влади або сили.
Вказані компоненти знайшли своє відображення в типових ознаках булінгу, передбачених статтею першою Закону України «Про освіту», а саме:
це насильницькі діяння, що вирізняються систематичністю;
наявністю сторін - кривдник, потерпілий, спостерігачі (за наявності);
наслідком дії або бездіяльність кривдника є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.
Булінг часто плутають зі звичайними конфліктами, особливостями розвитку взаємовідносин, природним явищем для підліткових груп. Натомість, звернемо увагу на наступний момент![](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t92/1/16/2935.png)
Реалізуючи свої права, наприклад, право на вільний вибір форм та способів своєї індивідуальності, діти можуть ображати, принижувати і видавати це за прояви свого почуття гумору; користуючись правом вільно збирати, зберігати, використовувати інформацію – поширювати образливі чутки; право на свободу творчості обертається часом на створення і поширення мережею Інтернет образливих мемів. Непоодинокими є випадки зловживання своїми правами з боку вчителя до свого учня/учениці, що може проявлятися у публічній критиці дитини, необґрунтованому заниженню оцінок, ігноруванню тощо.
Зважаючи на викладене, у своїй правоосвітницькій діяльності щодо профілактики і протидії булінгу експертами #Безпечного_світу постійно розглядається питання меж здійснення цивільних прав у випадках булінгу.
Беззаперечно, що фундаментальний принцип цивільного права - принцип диспозитивності, згідно з яким суб’єкти цивільного права вільно здійснюють та реалізують свої права на власний розсуд. Разом з тим, природа прав людини така, що реалізуючи їх ми обов’язково стикаємося з певними кордонами.
Права не можуть бути безмежними, оскільки безмежність може породжувати зловживання.
Відповідно до статті 13 Цивільного кодексу України при здійсненні своїх прав особа зобов'язана утримуватися від дій, які могли б порушити права інших осіб.
Недопустимими є дії особи, що вчиняються з наміром завдати шкоди іншій особі, а також зловживання правом в інших формах. При здійсненні цивільних прав особа повинна додержуватися моральних засад суспільства. У разі недодержання особою меж здійснення цивільних прав, передбачених статтею 13 ЦК України, суд може зобов'язати особу припинити зловживання своїми правами, а також застосувати інші наслідки, встановлені законом.
На сьогоднішній день, законодавство передбачає притягнення за вчинення булінгу до адміністративної відповідальності. Вважаємо це позитивним моментом, оскільки до 2019 року відсутність у правовому полі такого правопорушення створювало ситуацію, коли до відповідальності притягали вже за злочини, які в свою черги стали наслідком неналежного реагування на випадки булінгу, наприклад тілесні ушкодження різного ступеню тяжкості. Булінг по суті лишався безкарним.
Разом з тим, зосереджуючись в питаннях булінгу виключно на нормах адміністративного чи кримінального права, ми ризикуємо продовжити практику боротьби з «вітряними млинами».
![](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/tb2/1/16/1f468_200d_1f393.png)
Цього дня, як і завжди, наголошуємо, що знання учасниками освітнього процесу своїх цивільних прав і усвідомлення меж їх здійснення є одним із головних шляхів вирішення проблеми булінгу в закладах освіти і забезпечення реальності та гарантованості наявних у дітей прав.
©Падучак О.І.
Немає коментарів:
Дописати коментар